středa 2. září 2020

Sencha Yumesuruga Tenryu - aneb drobnější nuance



    V nedávné recenzi jsem psal o prvotřídní sencha z totožného kultivaru a místa jako ochutnávám dnes. Nevím jestli se mi někdy podaří zjistit pozadí a odpovědi, ale zkusím se s vámi podělit alespoň o mé dojmy.
             
       Při degustacích se vedle sebe často kladou čaje tvořící průřez různými oblastmi, sklizněmi, kultivary a podobně. Na takovém srovnání se dají krásně ilustrovat ty nejvýraznější rozdíly a charakteristiky. Osobně jsem si oblíbil i srovnání čajů naopak co nejpodobnějších. Je potřeba více soustředění a vyžaduje více vnímavosti na drobnější nuance. Je to podlě mě hezký způsob jak se v ochutnávání posunout dále.





Jeden z rozdílů je patrný ještě před otevřením balíčku, je totiž levnější. Mám tedy před sebou zřejmě dvě třídy čaje. Po otevření nacházím list takřka zaměnitelný co se týče vzhledu a ve vůni je rozdíl sotva rozeznatelný. Dokonce i po vylouhování vypadá list zaměnitelně, ale jeho vůně už naštěstí stejná není.

Jasně patrný rozdíl je ten, že charakter chuti je výrazně méně aromatický. Květový a po vanilce krémový charakter předešlé yumesurugy je v této verzi nahrazen spíše vegetálním tónem. Nasládlé lehčí umami předešlého čaje je v této verzi s tóny spíše připomínájícím chřest a sladké brambory.  Velmi komplexní projev v ůstech má i tento model, ale schází mu energie a elegance.





       Nejsem schopen si odpvědět na otázku, jestli je daný rozdíl dnem sklizně, stejného producenta, nebo jde o čaj zřejmě zpracovaný ve stejné továrně ze dvou rozdílných zahrad a další nespočet možných variant. Jsem si ale jistý, že pro mě osobně je srovnání dvou téměř stejných čajů velmi cennou zkušeností.









Polyká mraky
a vydechuje květy
hora Jošino

Yosa Buson










Žádné komentáře:

Okomentovat