úterý 15. září 2020

Thes du Japon




        Už několik sezon si dělám zásobu sencha u thes du japon. Letos jsem opět naprosto spokojen a to po všech stránkách. Pokud nemáte s tímto prodejcem zatím žádné zkušenosti, vřele doporučuji jej vyzkoušet a udělat si názor vlastní. Při poslední ochutnávce, kterou jsem dělal mě napadla celá řada odlišností čajů z TduJ. Rozhodl jsem se, že se pokusím sdílet několik bodů z onoho výčtu.


I

I levnější čaje mají osobitý charakter. U každého modelu je cítit ráz původu a daného kultivaru. Ochutnávání je pokaždé příjemným zážitkem, který má vlastní projev v ústech, rozmanitou a opravdu bohatou paletu chutí a aroma. Pokud má někdo dojem, že sencha chutná "vždy stejně" tak je tu jistě ještě prostor pro případné přehodnocení.

II

U japonského čaje známe od více napařovaných čajů i barvu připomínající brčálovitě zelenou, která evokuje usucha matcha. Onen hutný a kalný nálev s sebou nese neomylně i vydatnou chuť.
             Čaje z TduJ mají však nálev většinou lehčí barvy a nezakalený.  Nálevu, ale neschází pronikavá chuť, plné tělo ani hloubka. S jemnou delikátní barvou se naopak nese lehkost a svěžest, která mě na japonském čaji tolik baví.

III

O tom jakou teplototou zalévat japonský listový čaj panuje mezi pijáky v celku shoda. Většinou se uvádí 70°C. Snad každý si ověřil, že s příliš horká voda vede k potlačení umami a naprosto dominující hořkosti. Když zkusíte sencha z TduJ zalít opravdou a horkou a dokonce i vroucí vodou bude stále chutnat dobře. 

IV

Většina futsumushi sencha (stanardně napařovaných cca 30 s.)  vydrží tři nálevy. Sencha z TdJ jich zvládne alespoň 5 a je to rozhodně vítaná kvalita.

V

Poslední postřeh, který zmíním je pro mě opravdu důležitým a tím je fakt, že mi je po nich jednoduše dobře. Často se setkávám s tím, že je japonský čaj agresivní na žaludek. To se mi ale už nějaký čas nestává. Sencha umí být opravdu hladivá a hřejivá.

Posledním bodem ukončím dnešní pění chvály. Na selekci thes du japon je znát, že za nimi stojí naprostá vášeň a denní zájem o sencha pana majitele. A snad jenom takové nadšení pro věc může uspokojit opravdu náročného pijáka.





1 komentář:

  1. Jsem rád, že někdo také alespoň testuje senchu s teplejší vodou, dle meho nazoru ta "neznicitelnost" charakterizuje opravdu dobry material a zpracovani, ne ze by to byla ta nejlepší cesta jak ten caj připravit, ale prostě to vydrzi. Diky za poznamky.

    OdpovědětVymazat