pátek 12. srpna 2016

Test: pesticidy


Často se mě lidé ptají, jestli poznám hnojený a pesticidy ošetřený čaj. Odpovídám, že to nepoznám, ale jednoduše vím jak se po čaji cítím a podle toho si vybírám. Je to celkové rozpoložení, které mi čaj dá skrze své kvality. Není to jen přítomnost cizích látek, ale  samotný účinek daný listem, původem, zpracováním etc. Dnes jsem si na sebe tedy připravil slepý test, abych se vyzkoušel.

2013 - Zhen Yuan

Essence of Tea - 2012 - Bulang

Essence of Tea nabízí zajímavý balíček, který obsahuje dva čaje a manuál, jak je ochutnávat. Jedná se o degustační sadu k rozpoznání naprosto čistého materiálu a čaje EU normám vyhovujícím, ale přesto s reziduem pesticidů. Text klade velký důraz na pozornost k jakémukoli náznaku diskomfortu. Může se jednat o přespříliš výrazné aroma, které nechá lehce podrážděné sliznice, stažená ústa nepříjemným povlakem a podobně. Nemyslím si, že je tak snadné takové chyby čaje přisoudit právě oné "chemii". Může to být jednoduše dáno zpracováním lístků, které mohou být samy o sobě naprosto v pořádku. Já osobně nevyhledávám vlhce skladovaný čaj a jelikož se jedná o dva v Malajsii vyzrálé puerhy, tak jsem zvědavý, jak si povedu...

Takže hurá na test:


První ze vzorků mi velmi chutnal a byl jsem s ním poměrně spokojen. Hezká sladkost, plné tělo, lehká acidita, ale přesto s pěkným výrazem. Jenže ouha, moc se mi do něj nechce i přesto, že je tak dobrý a poohlížím se po druhém, abych měl srovnání. Po třech nálevech jsem tedy lístky z gaiwanu odložil stranou a pustil jsem se do druhého vzorku.


            Vzorek B je v chuti mdlý, výrazně jemnější než A. Lístky po spaření nevoní zdaleka tak příjemně. Celkově mě v prvním nálevu nijak neohromil, ale přišel moment, který rozhodl. Jednoduše jsem měl chuť na další nálev a vzápětí jsem se hned musel přesvědčit, že mdlé béčko, na které mám chuť, je čistým vzorkem. 

Je to tak.


Nevěnoval jsem v textu popisovaným průvodním jevům "chemického" čaje téměř žádnou pozornost. Jen jsem si poslouchal hudbu a popíjel, ale výsledný dojem byl tak výmluvný. Svěřte svůj výběr vašemu tělu, které snad ví nejlépe co mu dělá dobře.

P.S. Hezký trik z essence of tea guidu: před pitím čaje si jazykem vyzkoušejte, jak se cítí vaše ústa. Po napití čaje proces zopakujte a vyzkoušejte, jestli je stimulace v ústech příjemná, nebo rušivá.


8 komentářů:

  1. No, vzhledem k tomu, že čaje jako takové mohou trpět mnoha neduhy, které nijak nesouvisí s obsahem reziduí pesticidů, tak považuji závěry EoT přinejlepším za nerelevantní. Pokud bychom měli ten test udělat jakž takž prokazatelný, tak bychom museli přidat do čaje bez reziduí příslušné množství rezidua a udělat další slepý test, resp. dostatečné množství těchto testů, aby se dalo udělat statistické vyhodnocení. Jinak to nemá vzhledem k relativitě chuti a celkem značné diverzitě čajového lupení valnou výpovědní hodnotu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A zkoušel jste ty čaje z testu včetně četby textu, který jim předchází?
      Jiří

      Vymazat
    2. Aha. Mě z toho textu nepřišlo, že by EoT dělali nějaké závěry. Dokonce je tam mám dojem napsáno, že někteří lidé jakékoli účinky nemusí vůbec pociťovat.
      Dát si dva odlišné čaje z odlišných oblastí odlišného data sklizně. Jeden s minimem pesticidů a druhý bez pesticidů a snažit se dělat nějaké závěry o tom jak chutnají prosypané keře a jak ty čisté nemůže nikdo myslet vážně.
      Ale o to v tom balíčku ani nejde bych řekl.
      Jiří

      Vymazat
    3. Oni to tam ale přímo uvádějí v tom textu k tomu balíčku, konkrétně: What did we take from this…
      1)It's definitely possible to spot pesticides through tasting and smelling teas.

      Navíc v tom "bezpesticidovém" bylo testováno 200 reziduí. Jenže ono je těch sledovaných tak 500. Já si myslím, i po konzultaci s jinými lidmi, co se čaji zabývají, že tohle je spíš důsledek nevhodně zpracovaného čaje, který vyvolává podráždění, ne-li přímo alergickou reakci. To reziduum, co tam je, je poměrně běžný insekticid, to by obdobné reakce museli zaznamenávat lidi konzumující běžně dostupnou potravu.

      https://www.essenceoftea.com/tea/puerh-tea/tasting-for-chemicals-a-guide.html

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Nechce se mi nijak komentovat relevantnost testu jako takového. To pro mě není podstatné. Co je pro mě důležité je fakt, že čaj který jsem vnímal jako pro mě samotného příjemný byl opravdu čistý.

    OdpovědětVymazat